Monday, May 24, 2010

Kaliforniai kitalalos #4 megoldas

Mint emlitettem a felvezetoben, probalok rendszert vinni a kitalalosba, amit konkretan azt jelenti, hogy olyan dolgokat feltenni, amik ismeretanyag szerzesre kivaloak.


A kep utan folytatom Szuts Tamas fotoja

Ketto darab megoldas erkezett, Zolee (immar harmadik jo) aranylovese, es Nataliae. Mindaketto helyes.

Igy jar nekik a kalapemeles. En most vesztettem el az enyemet a hetvegen, ugyhogy megkertem egy fiut a netrol, hogy helyettem…

Most le is vezetem, hogy hogyan kepzeltem el a megoldast. Tekintve, hogy en tudtam mi a helyes, lehet, hogy igy masnak nem jon ki (nagyon nehez ugy visszafejtett megoldast kesziteni, hogy tudod a jo valaszt) vagy nehezebben lehetett volna megoldani. Eredetileg csak annyit akartam beirni, hogy nyolc szeme van a poknak (hiszen ez a kepeken nem latszik jol). Ezt azert tartottam volna elegsegesnek, mert a szemallasbol (egy csoportban vannak a szemek) nyilvanvalo, hogy jo esellyel Haplogyne (vagy esetleg egy nagyon also Entelegyne, vagy mygalomorf esetleg egy also araneomorf - osszovolapos) lehet. A tobbieknek ugyanis sorokban vannak a szemei. A haplogynek kozul 3 csaladban fordul elo 8 szem: alkaszaspokok (Pholcidae), a kimondhatatlan nevu Plectreuridae, es a Caponiidae. Azt hiszem sok komment nem kell ahhoz, hogy a Pholcidae-t hogyan lehet kiszurni. A Plektreuk (melyek azert vannak USAban) is egyszeruek ilyen szempontbol. Hedinnek van errol szep kepe a wikipedian. Nem vagyok wikiparti, de abban eleg jok, hogy elkeregessek a kepeket szakertokrol. A Plectrreutudaenek 2 nemzetsege van. Innen (itt hasznos, hogy megadtam a monotipikussagot es az endemicitast is), marad a Caponiidae, melynek habitusa is hasonlo, mint a kepen lathato poke. A Caponiidae csalad tagjai kozott raadasul van egy csak Kaliforniaban elofordulo (endemikus) es csak egy faju (monotipukus) nemzetseg is, a Calponia, a Calponia harrisonfordi. Ez a jo megoldas is. Volt egy kis kavarodas az elso kep nem elso kep kapcsan. A hiressegekrol elnevezett pokokat bemutato blogposztban is lathato (nem a mi blogunk hanem az itt lathato blog) kepen egy ketszemu, valoszinuleg a csalad USAban is elofordulo fajai, Orthonops fajok kozul lathato valamelyik. Ezek ugyanis ketszemuek. Mivel a Calponia harrisonfordi kepkeresesre csak ezek a kepek jottek, ki, jo esellyel ezek az elso fotok. Lehet persze, hogy valahol megbujik egy, ketto szaz, sem en sem a google nem tud rola... De akkor szemezzunk egy kicsit. A Caponiidae csalad egyedi ebbol a szempontbol. Mint ismeretes, az alapfelallas a nyolc szem (ez igy konkretan nem igaz, mert a ketto az meg osibb, de az pokszabasu szinten, pokoknal induljunk ki a nyolcbol most), a haplogyne pokok hatszemusege pedig ugy alakul ki, hogy a foszemet (elulso kozep fopokoknal) elvesztik. Tehat a hatszemuseg levezetett (a fejlettebb szot keruljuk ha lehet) jelleg Haplogyneknel. A nyolc szem pedig osibb kialakulasra (es nem fejletlensegre) utal. Nos a Caponiidae csalad tagjai pont a foszemet oriztek meg. Ezt abbol lehet latni, hogy az ezustszeruen csillogoak a mellekszemek, mig a fekete szempar a foszemekbol all. A kepen egy ivareretlen allat lathato, amit esetleg a sotetebb csikokrol lehetne megallapitani (ezt a leiro cikk is emliti). A pokok eletmodjarol nagyon keveset tudni, allitolag pokokkal taplalkoznak, de a inkabb az elhullott zsakmanyt reszesitik elonyben. Agilis, nehezen fotozhato piciny pok ez a Calponia harrisonfordi Platnick, 1993.

1 comment:

Szűts Tamás said...

Nem az elso kep a neten...
itt lehet megtalani Marshall Hedin kepet, ami nemegy fokkal jobb, de nemegy fokkal jobb gepen is keszult.