Thursday, January 14, 2010

Augacephalus sp.

Mostanában ahogy az egyéb ez+az engedi néha, néha befigyel egy, egy fotó is. Mostani "hirtelen" alany egy Augacephalus junodi néven árult állat. Persze hogy ez sem menjen simán van kicsi kavar a dologban. Richard Gallon szerint ugyanis ez az állat nem a WSC -ben szereplő pók, hanem valószínűleg egy még nem ismert vagy félreismert állat. Így illendő az Augacephalus sp. "Mozambik" nevet használni.



Tartásáról annyit tudok amit a saját tapasztalatom által szereztem. Jelenleg a képeken egy 6 vedléses pédány látható, melyet egy műanyag tároló edényben tartok.



A hőmérséklet az átlagos, nappal 24-25 Fok, éjjel 22-23 Fok. Külön fűtést az állatok részére nem alkalmazok. A páratartalom is gyengébb, afrikai faj lévén nem áztatom. Itató is volt bent a dobozban, de az állatok egy éjjel folyamán teljesen teletúrták. Ezt többszöri kitisztítás után is megtette, így letettem az itató használatáról (helyesebben ugyan bent van a dobozban, de általában félig, vagy még jobban teletúrva, így ezt a részt nedvesítem). A talaj 1/4-e nedves, innen veszi fel a folyadékot.



Agresszívnak nem mondanám, még támadóállást sem láttam nála. Védekezésképpen rögtön berohan a búvóhelyére, amely egy a talajban készített üreg. A C. crawshayi-hoz hasonlóan készíti, némely állatnál elér a doboz egyik sarkától a másikig végig a talaj legmélyebb pontján. Éppen ezért ajánlatos mély talajt alkalmazni, nálam ez kókuszrost, tőzeg keverék. Hálószövése minimális, szinte csak az üreg bejáratánál találhatók erősebb jelzőfonalak és a talaj felszínén vékony szálak.



Egyébként egy szép, mintás állat, az afrikai fajokra jellemző testalkattal, mérettel. Sajnos itthon még kevés emberrel találkoztam aki tartaná e fajt, persze ez nem azt jelenti hogy kevés is van. Remélem a Fekete kontinensen élő fajok szerelmesei idővel jobban megismerhetik az állatot és tapasztalhatják e gyönyörű pók tartási élményeit.


7 comments:

Koka said...

Helló!

Nálam 4 példány található ebböl a fajból,(elvileg)egy adult nöstény és 3 db 3-4 vedléses.A kicsik a következö néven kerültek hozzám: Ceratogyrus (Augacephalus)ezedami. Viszont gyanitom hogy ugyanez a faj. A növendékek az egész dobozt áttúrták,3-5 kijárattal rendelkezik a bunkerjuk,és abból legalább egy torony szerü (termeszvár szerü). Viszont az adult nöstényem nem ás,nem bujik el,leszötte a talajt sac 7x7 cm negyzetben és azon dekkol.
Nálam az itató edényt nem bántja,és csak abban van viz. A talajra 2 hetente szoktam permetezni minimálisan.
Sosem támad vagy védekezik,mindig elszalad.

Szűts Tamás said...

Alapvetoen 2 dolog keveredik itt (beleolvastam a macilaci blogba is) ebben a temaban is.
Az egyikkel a hobbistak folyamatosan probalkoznak, tobbnyire feleslegesen es sikertelenul. Ez nevezetesen hogy a ezendami =/= junodival (vagy megis) ill hogy az ezendami az Ceratogyrus vagy Augacephalus. En ezt inkabb a Gallonra (vagy mas poktaxonomusra) hagynam, egyreszt mert o mar sok ilyet latott raadasul kozottuk tipusokat is.
Plane hogy a rajzokat is frankon meg lehet nezni a baboonspidersen.

Ami inkabb kellene hogy a hobbistak illetosege legyen, es inkabb erre kene racuppanni, az annak a kideritese, hogy Lulu, Bogyi, Rofi vagy #24578 vagy "a tegnap a Pityutol vett 5 vedleses" vagy ahogy a pokpeldanyodat nevezed, annak mi a neve. Hova tartozik? Ceratogyrus? Brachypelma? Araneus?

Elo kell kapni egy vedlest a kerdeses poktol (vagy a tapogatolabat), lefotozni es osszevetni a baboonspidersen kozzetett rajzokkal, hatarozokulcsokkal. Stimmel vagy nem? Ha igen akkor az ha nem akkor nem. Ezutan lehet esetleg ertelme a szinezetet osszevetni.

Amugy perpill ha ezendami akkor Ceratogyrus, ha junodi akkor Augacephalus.
Egeszen addig amig Gallon maskepp nem ertelmezi az o rendelkezesere allo soksok adatot.

Zoltán said...

Hali,

Ebben a dologban az a vicces, hogy a Ceratogyrus ezendami-t 2001-ben írta le, az Augecephalus génuszt meg 2002-ben. A határozókulcsban az Augecephalus-nál ez áll:
- csáprágókat szürke bársonyos szőr borítja; hosszú kiemelkedő szőrök nélkül
- tapogatóláb és az első két pár lábak robosztusak (vastagabbak).

Ehhez képest ha megnézzük a Ceratogyrus ezendami leírását, egy szó nincs a lábak vastagságáról, viszont van rajz, ahol egyforma vastagságúak a lábak. A C. ezendami leírásánál nincs semmi a csáprágón található szőrökkel kapcsolatban, viszont a többinél olvasható: "csáprágó hosszú kiemelkedő szőrökkel".

:-)

Egyébként tudtommal ezek az állatok - a hímek - rendelkeznek lábszársarkantyúval, és relatíve nagyok; az Augecephalus junodi hímek nagyon kicsik, és nincs lábszársarkantyújuk.

Lenne még további kommentem, de azt egyelőre megtartom magamnak.

Üdv,
Z.

Zoltán said...

Na, természetesen nem "Augecephalus", hanem Augacephalus.

Üdv,
Z.

T-boy said...

Sziasztok!

Koka:

Valószínüleg ugyanazon fajból valók a pókjaink, bár ki tudja... A viselkedés meg lehet eltérő, mások a körülmények. Nincs ezzel semmi gond. A kicsik nagyon fürgés, inkább szaladnak mint támadnak. Az adult nőstényedről ítélve én is megtartok egy nőstény példányt a fajból.

Siler:

Igazad van abban hogy kell a vedlés, én is erre várok. Sajnos még elég kicsik a pókok és rendszerint szét is szedik a levedlett bőrt. Talán Koka nagy nőstényének vedlése lenne a jó az általad említett célra. Én még várok amíg lesz nagyobb és használható vedlés.

Zoli:

Köszi az infókat, én is olvastam a dolgokat, de még ennyire nem mentem bele a silernél említettek miatt. Ha lesz elég nagy és jó vedlés akkor nekiállok a dolgoknak. Sajnos ezeddig még sexálni sem tudtam.

Üdv.

Koka said...

Hali!

Èn nem állitottam hogy ez junodi,vagy ezendami. Azt irtam hogy ilyen néven került hozzám.
Az adult nöstényem még nem vedlet nálam igy azt nem tudom vizsgálni. Viszont ö nem is lényeges mert tudom hogy az Augacephalus sp. "Mozanbique",néven kell illetnem egyenlöre.
A kicsik hovatartozását kell kideritenem,de mivel nem rendelkezem profi mikroszkóppal várnom kell még nagyobbak lesznek. Az viszont már most is látszik rajtuk hogy Augacephalus genusba tartoznak,mert tapogatóláb és az első két pár lábak vastagabbak.
Vissza olvasva a elözö hsz.-t tényleg ugy tünhet,hogy arra cáloztam miszerint a C.ezendami=A.sp."Mozanbique"-val.
Elnézést a rossz fogalmazásért!
Azzal a mondatommal arra céloztam,hogy bármilyen néven is kerültek hozzám az állatok,szerintem ugyan az a faj mind.Vagyis a kicsik is Augacephalus sp.-k.

Zoltán said...

Hali koka,

Nekem a te pókodról fogalmam sincs, nem állítom, hogy ez vagy nem ez; csak ha már így ennél a témánál voltunk, gondoltam megosztom egy-két gondolatomat. :)

Üdv,
Z.